سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 تعداد کل بازدید : 21084

  بازدید امروز : 2

  بازدید دیروز : 6

گاهنامه هلال آرنجن

[ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

 

لوگوی دوستان





 

درباره خودم

 

لینک به لوگوی من

گاهنامه هلال آرنجن

 

حضور و غیاب

یــــاهـو

 

دسته بندی یادداشت ها

تبریک[2] . تبریک سال نو . جشن اختتامیه بازیهای روستایی . سلام - بروزرسانی . آرنجن سرزمین هلال ابوالفضل . تابستان - تعطیلات - آرنجن - سفر .

 

بایگانی

اسفند 1387
گاهنامه هلال آرنجن

 

اشتراک

 

 

شخص دیندار، ... حسادت را رها کرده است .در نتیجه، دوستی پدیدار شده است . [امام صادق علیه السلام]

ستاره درخشان علوی : امامزاده احمد (ع)

نویسنده:صادق نوروزی آرنجنی::: یکشنبه 87/12/11::: ساعت 11:41 صبح

       نمایش تصویر در وضیعت عادی   ستاره درخشان علوى در روستای آرنجن بخش برزک کاشان  
              السلام علیک یا ابوالفضل العباس علیه السلام
سخن ازمهاجرت و آوارگى امامزادگان است . گروهى که از سلاله پاک نبوت و دوره امامت و شجره مبارکه علوى بودند. آنان که به ستم غاصبان خلافت و سلاطین جور و سردمداران کفر و الحاد ونفاق مجبور به ترک زادگاهشان شدند و آواره کوه ها، بیابان ها، سرزمین هاى دور و نزدیک گشتند. گناه آنها پیروى از حقانیت آل رسول صلى الله علیه و آله و سلم ، معصیتشان سر در چنبر کفر نسپردن و تن ندادن به آمال و خواسته هاى ضد خدایى زور مداران اموى و عباسى بود و مهم ترین جنایتشان این که از خاندان وحى و از اعقاب پاکان و سروران و سرافرازان کائنات بودند؛ هر کدام به سلسله اى مى پیوستند که با یک یا چند واسطه به شاخه اى از شاخسار هماره سبز علوى متصل بودند، فاطمیان ، علویان ، باقریان ، حسینیان و... همه و همه یعنى آل کوثراگر چه هیچ مزاحمتى هم براى حکومت هاى اموى و عباسى ایجاد نمى کردند، باز وجودشان به علت انتساب به خاندان رسالت و امامت از دید خلفاى جور غیر قابل تحمل بود.
این بزرگواران ستارگان پراکنده در زمینندکه هر یک در گوشه اى جان به غربت سپردند و تن بلا کشیده را یا گلگون از خون ، یا مسموم از زهر به خاک تیره تسلیم کرده اند و چه بسیارند از این مظلومان همیشه تاریخ . یکى از این ستارگان امامزاده احمد بن عباس بن حسن بن عبیدالله بى ابوالفضل العباس علیه السلام است که سالیان متمادى محل دفن او بر ما پوشیده بود و ما دلخوش و امیدوار به عنایات و کرامات بقعه و ضریح و قبر غریبى بودیم که درگوشه روستا مانند چراغى نورانى که گردغبار غم او را پوشانده بود و از نام و نشان و حسب و نسب شریفش ما را خبرى نبود. فقط سالیان متمادى و نسل هاى گذشته و حال ده ها و صدها بار کرامت و عنایت از وجودش ‍ دیده اند که هنوز بر لوح سینه عاشقان منقوش است .
بحمدالله و المنه و به برکت ما خون و قیام ، ماه سید الشهدا، حسین بن على علیهماالسلام و دعا و درخواست مردم به درگاه بارى تعالى شجره نامه و تذکره آن بزرگوار بنا به استناد به کتب انساب از علماى اعلام که در قرون ماضى به رشته تحریر در آورده اند، تهیه و در آینده در اختیار تمام عاشقان به ولایت قرار خواهد گرفت .
بارگاه این امامزاده در روستاى آرنجن ، 70 کیلومترى کاشان ، سه کیلومترى روستاى ورکان است .
                                                                                                                             والسلام على من اتبع الهدى
                         هیئت امناى امامزاده احمد روستاى آرنجن



  • کلمات کلیدی :

  • معرفی روستای آرنجن وآستان مقدس امامزاده احمد (ع) از نوادگان قمرب

    نویسنده:صادق نوروزی آرنجنی::: یکشنبه 87/12/11::: ساعت 11:14 صبح


    آرنجن سرزمین هلال ابوالفضل«ع»                      نمایش تصویر در وضیعت عادی

        روستای «آرنجن» جزء بخش برزک در 85کیلومتری شهرستان کاشان قرار گرفته که بالغ بر 300نفر جمعیت دارد و دارای آب و هوای معتدل و کوهستانی است.
        این روستا را در گذشته به نامهای مختلف هرنج به معنای دهانه قنات، هارنجن به معنای رشته مروارید تارنجن به معنای درخت بسیار بلند و تنومند، بی جن در لهجه محلی بدون زن و آویچه به معنای آسیای کوچک می نامیدند که نام فعلی روستا آرنجن است.
        شغل بیشتر مردم این منطقه کشاورزی است و این روستا با داشتن آب و هوای مناسب، خاک حاصل خیز و... دارای محصولات باغی همچون گردو، بادام، زردآلو و 50هکتار زمین کشاورزی است که بیشتر اختصاص به گل محمدی دارد.
        زندگینامه حضرت ابوالفضل«ع»
        حضرت ابوالفضل«ع» در چهارم شعبان سال 26 هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود، نام مبارکش حضرت عباس و مکنی به ابوالفضل و ملقب به قمربنی هاشم، باب الحوائج، طیار، اطلس، سقا و... است، پدر بزرگوارش حضرت امیرالمؤمنین«ع» و مادر گرامیش حضرت فاطمه معروف به ام البنین است، همسر و بانوی وی لبابه دختر عبدالله بن عبدالمطلب است.
        حضرت ابوالفضل«ع» دارای 2 دختر و 5 پسر بوده است نسل حضرت ابوالفضل ازطریق فرزندش عبیدالله که به همراه مادرش از کربلا برگشت و داماد امام حسن«ع» بوده، ادامه یافته و نسل وی نیز از طریق تنها فرزندش حسن ادامه یافته است، حسن دارای چندین فرزند (بنابر قولی 5 پسر) بوده که یکی از فرزندان وی عباس نام داشته و امامزاده احمد فرزند عباس است.
        امامزاده احمدبن عباس بن حسن بن عبیدالله بن ابوالفضل«ع»
        سالیان متمادی در روستای آرنجن بقعه ای وجود داشت که در آن قبر غریبی بود و کسی از نام و نشان صاحب این قبر هیچ اطلاعی نداشت تا اینکه به همت اهالی و هیئت امناء امامزاده احمد«ع» در سال 1380 هجری شمسی، شجره نامه این امامزاده شناسایی شد.
        مطالبی که برای نوشتن استفاده شده است از تذکره ای است که سیداسماعیل تذکره چی در سال 1286 از کتب انساب جمع آوری کرده و ملاغلامرضا و ملامحمود و میرزاسیدعبدالباقی طباطبایی بیدگلی در کتاب های خود به نام «رساله نقلیه» آورده اند.
        زندگی و شهادت امامزاده احمد«ع»
        امامزاده احمد«ع»بن عباس ازنوادگان قمر بنی هاشم وقتی با گروه معاندین روبرو شد و از ورود آنها به چهل حصاران (کاشان فعلی) مطلع شد شب را در روستای بیجن (آرنجن کنونی) سکنی گزید و حتی این خبر به اطلاع معاندین رسید، آنان روستا را محاصره کردند و آن بزرگوار مجبور شد با یاران کم و اندک خود به دفاع بپردازد.
        در کتاب بحرالمناقب آمده است که آن حضرت در حمله اول دشمن 183نفر (یا به قولی 186نفر) از آن جماعت را به قتل رساند و این نبرد تا غروب خورشید ادامه یافت، گروهی از منافقان از تاریکی شب استفاده کرده و از مخفیگاه وی مطلع شدند، درحالی که آن حضرت درحال عبادت بودند برسر آن بزرگوار ریخته و چنان با ضربت شمشیر برسر آن امامزاده فرود آوردند که تا محل پیشانی آن حضرت را شکافت و آن زاده و سلاله حیدری رامانند جد بزرگوارشان حضرت علی«ع» در محراب نماز به شهادت رساندند.
        در آن زمان، بزرگ آن قریه شخصی به نام شیخ ناصری بود که از محبین اهل بیت عصمت و طهارت بوده اند، لذا پس از شهادت آن بزرگوار جنازه را از میان خاک و خون برداشته و در قریه فوق الذکر دفن کرده و سایبانی از گل و خشت خام جهت علامت بر بالای تربتش ساخت.
        سفر امام حسن عسگری«ع» به ایران و گذر از آرنجن
        هنگامی که امام حسن عسگری«ع» برای زیارت قبر امام هشتم(ع) به شهر طوس روانه شد در روستای بیجن (آرنجن کنونی) به زیارت تربت آن بزرگوار رفتند، آن امام بزرگوار یک شبانه روز آب قنات روستا را خریدند و وقف بقعه آن امامزاده کردند.
        ساختمان قدیمی این بقعه در طی سالیان و پس از بارها تخریب و بازسازی به شکل فعلی که از گل و خشت و در دو اتاق ساخته شده بود، تخریب شد وهم اکنون طرح جامع آستان مقدس در دست اجرا است. پس از شناسایی و پیدا شدن تذکره و شجره نامه این امامزاده، هیئت امناء تصمیم به بازسازی و فراهم کردن امکانات جهت رفاه حال زائرین این مکان مقدس کردند و در همین راستا با همکاری یکی از مهندسین شهرستان کاشان نقشه جامعی برای این مکان تهیه شد که از امکانات رفاهی و... تکمیل بود، برای اجرای این امر ساختمان قدیمی تخریب و بر سر مزار یک اتاق بطور موقت ساخته شد و عملیات زیرسازی و شناژبندی آن با هزینه ای بالغ بر 300میلیون ریال آغاز شد.
        همزمان با کمک خیرین و کمک های مردمی، ضریحی از آلومینیوم ساخته و نصب شد، عملیات نصب گنبد امامزاده احمد(ع) در روستای آرنجن کاشان به عنوان یکی از بزرگترین گنبدهای زیارتی استان اصفهان در ابعاد 13*13 متر و با ارتفاع 30متر با هزینه ای بالغ بر 850 میلیون ریال آغاز شده که 650 میلیون ریال آن از سوی کمک های مردمی تأمین شده است.
        بارگاه ملکوتی امامزاده احمد«ع» در زمینی به مساحت 12هزارمترمربع و زیربنای 7هزار مترمربع در حال بازسازی و ساخت است.
        وجود چاه عریضه در کنار این بقعه
        در هنگام تخریب ساختمان قدیمی چاهی نمایان شد که دهانه آن به صورت چهارگوش کنده شده بود و ارتفاع آن به چهارمتر می رسید و راه آن به نظر می رسید مسدود شده باشد، زائران در حال حاضر عریضه خود را به داخل آن می اندازند.
        معجزات این امامزاده خود باعث ارادت خاص مردم به این بزرگوار شده و همه روزه گروه زیادی از شیفتگان خاندان عصمت و طهارت وارد این زیارتگاه می شوند، علاوه بر مراسم روزهای تاسوعا و عاشورا هرساله در روز یازدهم محرم الحرام در این مکان مقدس هیئت های مذهبی روستاهای همجوار مراسم عزاداری و تعزیه خوانی برپا می کنند.




    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    آغاز تعطیلات تابستانی
    تبریک سال نو
    تبریک سال نو
    [عناوین آرشیوشده]


    [ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

    ©template designed by: www.persianblog.com